Start 2 Yoga

“Ik ben niet lenig genoeg, yoga is niets voor mij!”. Deze opmerking krijg ik vaker te horen wanneer ik aan anderen zeg dat ik yogalessen geef. Om yoga te doen, hoef je  absoluut niet lenig te zijn maar je wordt er wel soepeler en losser van. Op jonge leeftijd, kreeg ik vaak te kampen met pijnen in mijn rug & gewrichten en was ik op zoek naar een vorm van beweging die minder belastend was voor mijn lichaam.

Na van verschillende Yogavormen te hebben geproefd, stak voor mij de Kundalini Yoga er boven uit. Lichaamsbeweging afgestemd op de ademhaling met een ontspannend muziekje op de achtergrond zodat je een uurtje van de wereld bent en je hoofd leeg  helpt te maken. De basis zijn de rug, schouders en nek van spanning ontlasten.

Verder werken we vooral op verjonging. Door de ritmische bewegingen in combinatie met ademhalingstechnieken, wordt er meer bloed en zuurstof naar onze organen gepompt waardoor je je na de les  meteen vitaler en vrolijker voelt. Je gaat na de les met een ontspannen en warm gevoel naar huis.

Het is toegankelijk voor elke leeftijd tussen 16j en 120 jaar en ieder komt  naar de les voor zichzelf.  Er is geen enkel vorm van competitie. Elke deelnemer komt onderweg zijn zwakkere en sterkere kanten of plekken tegen en wanneer het even te zwaar voor je is en je kan een bepaalde houding minder makkelijk kan aannemen, dan kan je gebruik maken van een stoel. Het belangrijkste is dat het comfortabel en leuk blijft.

Kundalini Yoga

Kundalini yoga is een oude vorm van yoga die nog maar recent onderwezen wordt in het westen. In 1969, richtte Yogi Bhajan de 3HO organisatie op om er de Kundalini yoga aan het bredere publiek voor te stellen. Hoewel de kundalini lessen nooit eerder voor het publiek waren bedoeld, vond Yogi Bhajan dat iedereen de kans moest krijgen om van de voordelen te genieten.

Kundalini yoga is één van de hoofdtakken van yoga. Het wordt beoefend als een manier om de latente kracht van het zenuwstelsel (kundalini) op te wekken door zich op energiecentra (chakra’s) te focussen. Veel Kundalini yoga-oefeningen zijn dynamisch en de aandacht wordt sterk gericht op het waarnemen en voelen van de eigen lichaamsenergie. De adem heeft een centrale plaats en wordt bij alle oefeningen bewust geleid. Kundalini yoga wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd omdat Kundalini beoefenaars geloven dat het een rechtstreeks effect heeft op het bewustzijn, de intuïtie aangescherpt, de zelfkennis vergroot en het ongelimiteerde creatief potentieel vrijmaakt dat in elk mens aanwezig is. Kundalini yoga werkt ook onmiddellijk in op zowel het zenuwstelsel als het klierensysteem, waardoor men het effect van de oefeningen meteen kan ervaren in de vorm van toegenomen ontspanning, vitaliteit en alertheid. Kundalini yoga is voor zo ver mijn ervaring de meest krachtige vorm van yoga.

Wat mag je verwachten?

Stap voor stap maak je kennis met deze specifieke lichaamsbeweging via energie stimulerende oefeningen,  ademhalingstechnieken, relaxatie op muziek en meditatie.

Kundalini Yoga is gericht op een toenemende vitaliteit, emotionele stabiliteit en mentale rust.

Een fit gevoel, lichamelijke en geestelijke flexibiliteit, een sterker afweersysteem, minder stress, een betere spijsvertering, verlichting van menstruele of (pre)menopauzale klachten, het loskomen van vastgeroeste patronen, positieve gedachten en bewustwording. Het werkt vooral op rug, nek en schouders.

In Kundalini Yoga zeggen we dat je leeftijd niet bepaald is door het aantal jaren dat je op deze aarde rondloopt, maar door de flexibiliteit van je ruggengraat. Deze laatste bepaalt dan weer de balans van de chakras (en dus de werking van het kliersysteem) en de kracht van je zenuwstelsel. Tegelijk bepaalt ze hoe flexibel of rigide je mentale ingesteldheid is. Rugproblemen wijzen vaak op een onderliggend gebrek aan vertrouwen in het Universum, moeite om met de flow van het Leven mee te gaan en een angstvallig vasthouden aan oude ideeën en opvattingen.

Rugproblemen zijn legio in onze maatschappij. In de meeste Europese landen zijn ze de belangrijkste reden voor werkverzuim. We bewegen niet genoeg en brengen onze tijd zittend door, op stoelen, in wagens, bussen en treinen – vaak in een onjuiste houding. Ons bekken is niet open of is uit balans, ons middenrif is geblokkeerd, onze ruggengraat is niet soepel, onze wervels zijn niet goed gelubriceerd en de ruggengraatvloeistof wordt niet voldoende ververst. Dit veroorzaakt niet enkel problemen met het bekken en de rug, maar ook hoofdpijn, migraine, een mentale wazigheid en verlies van focus en concentratie. Bovendien heeft dit alles een zeer negatief effect op ons vermogen om diep te ademen en prana te circuleren. Daarenboven zijn er twee belangrijke oorzaken voor rugproblemen die we vaak niet eens erkennen. Ten eerste nemen we teveel verantwoordelijkheden op en weten we niet hoe we dat wat we niet onder controle hebben, los kunnen laten. Dit brengt problemen met de bovenrug en schouders teweeg. Ten tweede zijn stresshormonen (cortisol, adrenaline en testosteron) voortdurend in onze bloedbaan aanwezig, wat de bijnieren uitput, de nieren vermoeit en lage rugpijn veroorzaakt.

Kundalini Yoga beoefenen rehydrateert de tussenwervelschijven zodat hun structuur en functie zich herstelt. Stretchen helpt om de spierspanning te verminderen in de spieren langs de ruggengraat en versterkt en werkt op specifieke spieren. De beweging van sacrum en wervels helpt de ruggengraatvloeistof te circuleren waardoor de hersenen verfrist worden. Lange diepe ademhaling doet de ribben en ruggengraat uitzetten. Yoga stretcht de spieren die te gespannen zijn, versterkt diegene die te zwak zijn en verbetert onze houding (zittend, stand/wandelend, liggend). Yoga helpt ook om mentale spanning los te laten en de hormoonbalans te herstellen.

Kortom: hoe activeer ik mijn innerlijke levensenergie?

Note: De lessen worden niet strikt gegeven volgens de traditionele leer van Yogi Bhajan.